• Tel: 010 - 3076688 | Email: info@weekstartgezond.nl

Voeding en sport

Voeding en sport, een onderwerp wat de volledige aandacht verdient. En terecht. Sporten is een leuke en gezonde bezigheid, het zorgt voor ontspanning en is ook eens goed voor de lichamelijke gezondheid. Maar hoe moeten we gezond eten in een periode van sporten? Het is één van mijn favoriete onderwerpen binnen de voeding, een specialisatie waar ik al 7 jaar van mijn leven mee bezig ben!

Energiebehoefte tijdens sporten
De energiebehoefte tijdens sporten wordt verhoogd. Een van de bekendste methoden die gehanteerd worden om de verhoging van de energiebehoefte te meten is de MET. MET staat voor Metabolic Equivalent. Het is een meeteenheid om uit te drukken hoeveel energie een bepaalde fysieke inspanning kost ten opzichte van de benodigde energie in rust. Dus MET is vergelijkbaar met de 10-30% toeslagen die we eerder hebben besproken. Rustig fietsen krijgt de MET waarde 4 en zwemmen de MET waarde 10.

Het Nederlandse Norm Gezond Bewegen luidt: minstens een half uur per dag, minimaal 5 dagen per week matig intensief bewegen. Dit komt overeen met de MET waarden tussen 4 en 6,5.

Intensievere sportvormen zorgen voor een verhoogde energieverbruik. Is het jouw doel om af te vallen door sport? Dan kun je door middel van gezonde voeding de beste resultaten behalen, binnen een termijn die je in gedachte hebt.

Hoe kan ik jou helpen?

Met een gratis intake gesprek bij u thuis of op één van onze locaties

Bij Weekstartgezond is het mogelijk om:

  • Een algemene voedingsadvies te krijgen over sportvoeding;
  • Een wekelijkse coaching als je bezig bent om snelle resultaten te boeken met sport zoals fitness. Dit is voor bijvoorbeeld een leuke vakantie of een bruiloft.
  • Een vetbepaling met de Harpenden huidplooimeter door een 3punts, 4punts of 8punts meting.

Diëtiste Rita Razooki werkt samen met personal trainers en fysiotherapeuten om lichamelijke bewegingsdoelen vlekkeloos te laten behalen. Door middel van een passende advies kan men, ook in aanwezigheid van blessures, op de juiste manier bewegen. De uiteindelijke doel van Rita Razooki is voor jou het behalen van jouw doelen, ongeacht de periode die daarvoor nodig is en de omstandigheden.